Waarom smart-speakers goed zijn voor de radio

Sinds 2 maanden heb ik een Google home mini uit Amerika. Na installatie wil je nooit meer zonder. Het gemak waarmee je via een app eenmalig wat instellingen goedzet en daarna alleen maar hoeft te praten tegen het kastje, voelt alsof ik dit al jaren deed. De Google home kostte slechts een paar tientjes en heeft ervoor gezorgd dat ik meer radio luister.

Het apparaatje helpt mij in mijn media gebruik door snel te anticiperen op mijn behoeftes. Bijvoorbeeld het leveren van het laatste nieuws en weersverwachting, maar vooral entertainment speelt een grote rol. Het is de ideale partner die zonder te morren alles uitvoert. Een Youtube video of Netflix serie verschijnt binnen enkele seconden op het scherm.

Meesterzet

In Amerika zijn smart speakers sinds 2017 explosief gestegen blijkt uit de laatste The Infinite dial (maart 2018). Zowel van Amazone als Google is het een meesterzet om met een smart speaker op een goedkope en laagdrempelige in de huiskamer van de consument te komen. Deze nieuwe hub in de productketen van Google of Amazone zorgt ervoor dat je meer gebruik gaat maken van hun diensten. Wat opvalt is dat het gebruik van Amazon music in Amerika flink is gestegen.

Eigen ervaring

Ik heb een Amerikaanse versie. De Nederlandstalige versie zal later dit jaar beschikbaar komen. Maar eigenlijk wil ik niet meer zonder mijn vertrouwde Engelse stem. Volgens mij heet ze Claire. Ik vind het in ieder geval een Claire. Iets in die geest. Ik luister thuis soms podcasts, tijdens het koken, maar doe dan bewust oordoppen in om echt in het moment te zijn. Via een smart-speaker podcasts luisteren komt bij mij nooit voor. Ik gebruik de speaker alleen voor de weersverwachting en entertainment. Dit is geregeld Spotify, maar veelal radio.

De kwaliteit van het kleine speakertje is prima. Maar ik ben er van geschrokken dat ik mijn dure home speakers opeens veel minder gebruik sinds ik de smart speaker heb. Ik neem al een tijdje vanuit gemak genoegen met radio uit het kleine speakertje. BBC Radio is standaard geïnstalleerd. Als je me een beetje kent na aanleiding van de UK special, weet je dat dit geen straf is voor mij. BBC 6 music staat meer aan dan ooit tevoren.

Smart-speakers zijn goed voor de radio in Nederland

Is een smart-speaker goed voor de radio? Absoluut een goede stap. Het gebruik zal, zeker onder jongeren, gaan toenemen. Er is een duidelijk verlangen naar audio. Kansen liggen er nog om content op maat aan te bieden. Dat zijn toch podcasts? Je zou zeggen van wel. Maar deze zijn over het algemeen vrij lang. Meest gebruikte plek van smart-speakers is de woonkamer. Dit is bij mij ook het geval. Je komt hier al snel op service achtige updates uit. Een nieuwsbulletin van 2 minuten dat je anytime geupdated kan horen is al goed. Deze behoefte verschilt per gebruiker. BBC ging een stap verder en ontwikkelde een interactieve story. In een eerdere blog schreef ik over de behoeftes van de consument en de interactieve story van BBC.

Wat zijn de eerste ervaringen van andere media bedrijven?

Uitgever The Washington post heeft de eerste experimenten er al op zitten.

  1. Gebruikers voegen geen speciale of extra apps toe (blijkt ook uit eigen ervaring) Spotify, Netflix en BBC zijn voor mij afdoende. Nou ja, ik mis nog 1 app, die van de Nederlandse radio (hint).
  2. De gebruiker is in charge. Interactie is kostbaar en daar heb je vaak geen tijd voor. Het is heel erg service gericht: ‘ u vraagt wij draaien’. Keep it simpel.
  3. De ideale lengte van podcasts / audio updates zijn 3 tot 5 minuten.

Tot slot is ook het onderzoek van Edison interessant over country radio luisteraars.

  • 96% zegt dat luisteren naar muziek de belangrijkste reden was om een smart-speaker aan te schaffen
  • 81% zegt de smart-speaker als laatst gebruikt te hebben voor het afspelen van muziek
  • 72% zegt de smart-speaker te gebruiken om country muziek te luisteren
  • Opvallend. Smart-speaker luisteraars geven in het onderzoek aan dat ze meer muziek luisteren dan respondenten zonder smart-speaker. Dit kwam neer op 6 uur and 11 minuten per week a week,dat is 1 uur meer dan anderen.

De smart-speaker zorgt voor een nog grotere betrokkenheid, plus de gebruiker krijgt er heel veel functies bij om het leven makkelijker te maken. Radio laat hier zijn pure kracht zien. Betrouwbaar nieuws en krachtig in entertainment. ”Everyone’s a winner, baby, that’s the truth” zong Hot Chocolate ooit en daar is niets aan gelogen.

NPO Radio 1, BNR en Blendle werken op dit moment aan eigen Smart Speaker apps. Ik ben benieuwd welke ervaring de nieuwsmerken gaan neerzetten. Benieuwd naar de plannen van BNR en de Smart-speaker? Luister naar podcast 10 met Sjors Fröhlich.