🔊💡Smart speaker de toekomst van audio consumptie?

De ontwikkelingen op het gebied van smart speakers volgen elkaar in rap tempo op. Zelfs Facebook werkt op dit moment aan een smart speaker, waar gemak voorop staat. Amazone, Apple en Google hebben allemaal recent een smart speaker op de markt gebracht. Google nam afgelopen week de start-up 60db over, die gespecialiseerd is in het personaliseren van audio verhalen. De belangrijkste reden om een smart speaker aan te schaffen is om te luisteren naar muziek. Het argument luisteren naar nieuws en informatie staat op de vierde plaats. Dit zijn precies twee elementen wat radio kenmerkt.

 

 

 

 

 

 

Voor de gebruiker van de smart speaker is de behoefte geënt op het direct verkrijgen van informatie. Of deze informatie verkregen wordt via een live signaal of on-demand audio zal niet uitmaken. Wat mij stof tot nadenken geeft is welke informatie een smart speaker straks doorgeeft aan de gebruiker. Zal dat gebaseerd zijn op algoritmes van de smart speaker software, populariteit van content of wat de Amazone zelf belangrijk vindt? Als ik zeg ”hey Alexa, wat is het laatste nieuws?”. Krijg ik dan een nieuws bulletin van BNR, NPO Radio 1, NOS of NU.nl te horen? De concurrentie in het audio on-demand domein neemt toe.

BBC R&D is een stap verder gegaan dan het alleen afspelen van opgevraagde content. Het ontwikkelde samen met het bedrijf Rosi Sound een 20 minuten durend science fiction comedy drama, speciaal voor Google Home en Amazon Echo. Er zijn 4 karakters beschikbaar die jou onderdeel van het verhaal laten zijn. Eind dit jaar zal The Inspection Chamber te horen zijn via smart-speakers. In deze video zie je hoe de ontwikkeling is aangepakt, van scripts schrijven, enorme montages tot uitdagen in spraakherkenning.

In de toekomst zou het zomaar kunnen dat de dj van je favoriete radio zender je persoonlijke assistent is en al je muziekvragen beantwoord via de smart-speaker. Maar ook tips geeft en je door het enorme muziekaanbod gidst op basis van je voorkeuren. ‘Hey Alexa, wat stond er op 1 de top 40 afgelopen vrijdag?’ of ‘Hey Alexa, welk nummer hoorde ik vanmorgen op NPO Radio 2 om 08:15?’. Of je audio bericht via de smart speaker direct in de studio aankomt. Een ontwikkeling die nog in de kinderschoenen staat. Zeker gezien het feit dat smart speakers nog niet op de Nederlandse markt verkrijgbaar zijn. Maar dat hier wat staat te gebeuren en invloed zal hebben op hoe we audio gaan consumeren in de toekomst is zeker. Een boeiende ontwikkeling die in de podcasts zeker een vervolg gaat krijgen.

Deze blog verscheen eerder in de nieuwsbrief.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *