8 vragen over de radio podcast aan Herbert Codée (Presentator)

Herbert CodéeSinds januari 2017 is Herbert Codée (1984), op eigen titel, De Radio Podcast gestart. De podcasts gaan over innovaties en trends in het o zo mooie en dynamische radiolandschap. Hoofdvraag: waar staat de radio in 2025? De onderliggende thema’s zijn: mediagebruik van jongeren, data, online (apps), marketing, advertising en innovaties die een vernieuwde luisterervaring geven. 8 vragen aan initiatiefnemer Herbert Codée.

1. Wat heb je met radio?

De liefde voor radio is begonnen als klein kind met het meeluisteren naar de nieuwsbulletins op Radio 1. Fascinerend hoe de nieuwslezers op ieder moment van de dag, op zakelijke toon, nieuws uit binnen- en buitenland door de speakers slingerde. En die geluidjes, wat was dat? Dit bleek vormgeving te zijn, tunes, jingles, bumpers of hoe je het ook wil noemen. Dat zorgde opeens voor afwisseling en ritme. Ik ging mezelf een voorstelling maken bij de persoon achter de stem. Een tip: nooit googlen op nieuwslezers, want weg magie ;-)!

Op het moment dat ik als klein kind aan een knopje draaide, kwam er na heel veel ruis opeens popmuziek uit de radio. Er bleek meer te zijn dan enkel Radio 1. Met dank aan Edwin Evers, Robert Jensen en Ruud de Wild ben ik al 11 jaar actief in de media. De fascinatie voor het medium radio zorgde voor een fantastische ontdekkingsreis. Ik ging met de techniek aan de slag, muzieksamenstelling, audiovormgeving, marketing bedrijven en begon met presenteren van programma’s voor lokale, regionale en landelijke omroepen. Al snel kwam ik er achter dat daar niet mijn kracht ligt. Die ligt juist in het vernieuwen van de radio, door nieuwe toepassingen te realiseren, waarde toe te voegen door gebruiksvriendelijke apps en websites te maken. Er liggen meer uitdagingen dan ooit voor de radio.

2. Hoe ben je op het idee gekomen?

Ik schrijf en spreek regelmatig over ontwikkelingen op het gebied van radio. Ik heb ooit eerder gepodcast en het begon te kriebelen. Dit kwam doordat het programma BNR Mediazaken, waar geregeld gasten uit het radiolandschap geïnterviewd werden, stopte. Daarbij luister ik al een lange tijd naar de podcast The Pub. Een podcast over mediamakers van de publieke radio in Amerika. Toen kwam alles samen en wist ik dit is super leuk om ook in Nederland te gaan doen. Ik ben van nature niet een groot schrijver en vind het eenvoudigweg leuker om over radio te praten. Daarom ben ik gestart met De Radio Podcast.

3. Waar gaan de podcasts over?

De podcasts gaan over innovaties en trends in het dynamische radiolandschap. Hoofdvraag die ik wil beantwoorden is: waar staat de radio in 2025? Onderliggende thema’s zijn mediagebruik van jongeren, data, online (apps), marketing, advertising en innovaties die een vernieuwde luisterervaring geven. Ik maak twee keer per kwartaal een podcast met experts die werkzaam zijn voor en achter de schermen.

4. Welke podcasts luister je zelf?

Mijn lijstje is flink groeiende. Ik ben op dit moment heel enthousiast over de dagelijkse podcast van New York Times. Daar schreef ik deze blog over. Verder luister ik The Pub over de publieke radio in Amerika een podcast over Media van Alexander Klöpping en Ernst-Jan Pfauth, De Technoloog van BNR, The Brief van Wayne Parker Kent, gaat veel over content en marketing, en Relevant een podcast over cultuur, geloof en muziek in Amerika. Als ik dit lijstje wekelijks bij kan houden, dan ben ik goed bezig.

5. Wat wil je bereiken met de podcasts?

Het gaat mij niet om grote aantallen. Deze podcast is echt op een niche gericht, namelijk: professionals die werkzaam zijn in de radio/media branche. Maar ook voor liefhebbers van het medium die meer willen weten hoe het werkt en daarvan kunnen leren. Ik heb zelf vroeger veel gehad aan blogs, video’s en interviews. Ik hoop dat deze podcasts inspirerend zijn voor een nieuwe generatie makers. Sharing is caring.

6. Luister je zelf nog wel naar de radio?

Wel minder moet ik in alle eerlijkheid zeggen. Mijn dag begint met de DAB+ radio in de badkamer, hier staat Qmusic, Radio 4 of Classic FM op. Als Radio 4 of Classic FM opstaat is de vrouw ook in de badkamer ;-). In de keuken staat een FM radio waar ik 3FM luister. Onderweg naar werk luister ik vaak BBC Radio 6. Spotify, Youtube en podcasts zijn wel mijn groot-verbruikers als je het afzet tegen radio. Dit zijn mijn voornaamste bronnen voor muziek en entertainment. Dat neemt niet weg dat radio zenders gelukkig al veel online plaatsen, dit zou nog veel meer mogen gebeuren. Op die manier blijf ik op de hoogte waar de zenders mee bezig zijn. Daarnaast ben ik heel blij met de radiologger :=)

7. Van welke muziek ga je aan?

Ik kan hier een nog langere post over schrijven, maar dat zal ik niet doen. Mutemath is een van mijn favoriete bands, vanwege hun energieke optredens, maar vooral vanwege de mix tussen rock, new wave, electro, psychedelia en jazz. Daarnaast kan ik The Beatles erg waarderen. Ik ben fan van de harmonische sound die Lennon-McCartney produceerde. A Day In The Life is zo’n meesterwerk.

8. Waar staat de radio volgens jou in 2025?

De ontwikkelingen op artificial intelligence en ‘Internet of things’ (IOT) gebied gaan snel. Via 5- of 6G kunnen we rond 2025 onbeperkt streamen tegen lage kosten. De genoemde ontwikkelingen zorgen ervoor dat als ik de auto in stap of mijn telefoon pak dit apparaat direct weet wat ik wil. Ik kan hier tegen praten en krijg een mix voorgeschoteld van podcasts, fragmenten van de ochtendshows en bij breaking news schakelt het apparaat direct over naar live radio. Radio is er nog steeds, maar heeft een andere functie. Het zal veel meer on-demand content produceren zijn. Daar kunnen de radiozenders beter nu vast mee beginnen, voordat anderen dit gebied claimen.

Herbert Codee

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *