Eerste ervaringen nieuwe muziekdienst Juke

Dit zijn mijn eerste ervaringen en indrukken van de nieuwe muziekdienst Juke. On-demand content is niet meer weg te denken in ons dagelijks mediagebruik. Eind 2016 plaatste ik deze blog, over de trend van on-demand content en de komst van nieuwe apps bij radiostations in Nederland.

We zijn halverwege 2017 en Nederland is twee mooie apps rijker, afkomstig van radiozenders. BNR lanceerde onlangs een vernieuwde app met daarin een grote plek voor podcasts. Naast eigen podcasts startte de zender eveneens een expert podcast netwerk, waar de Radio Podcast deel vanuit maakt 🙂

In mijn laatste podcast vertelde de CEO van Talpa Radio, Menno Konningsberger trots over de nieuwe koers van Talpa Radio ‘We acteren in de wereld van muziekentertainment, dat is veel breder dan alleen radio’. Over de komst van de nieuwe muziekdienst Juke, een samenwerking met Mediamarkt vertelde Koningsberger ‘Juke is blur van on-demand en linear’.

Juke

Sinds woensdag 12 juli is Juke beschikbaar en de afgelopen dagen heb ik de app veelvuldig gebruikt. Goed om te weten is dat ik als muziekliefhebber een heavy Spotify gebruiker ben. Ik heb al jaren een premium abonnement. Hierdoor is er enige bias aanwezig in deze recensie.

Laat ik voorop stellen, dat ik heel blij ben met deze moedige stap waarin Talpa en Mediamarkt de handen ineen hebben geslagen om een vernieuwde luisterervaring neer te zetten en de concurrentie aan te gaan met diensten als Apple en Spotify. Ik wil benadrukken dat dit echt een eerste indruk is op basis van een paar dagen Juke.

Markt in Nederland

Het is goed om eerst naar de streamingmarkt in Nederland te kijken. Met 3,3 miljoen luisteraars bereikt Spotify een op de vijf Nederlanders (bron GFK). Het op veel Apple-apparaten geleverde Apple Music komt op de tweede plaats met 2,7 miljoen personen. Deezer en andere streamingdiensten zoals Google Play Music hebben een kleiner marktaandeel.

Spotify heeft veel betalende gebruikers. In Nederland procentueel zelfs meer dan wereldwijd het geval is. Wereldwijd lag het aandeel betalende gebruikers een jaar geleden nog op bijna 30 procent. In Nederland was dat ruim 40 procent. Hoeveel dit er exact zijn is mij niet bekend.

Is er ruimte voor nog een nieuwe aanbieder? Ik ben daar van overtuigd, omdat het hier om een speler gaat die kennis en expertise heeft van de lokale markt en dat is een voordeel. Daarnaast brengt Juke een extra en dat is radio content en personalitys. Het is wellicht David tegen Goliath, maar je kan beter iets doen dan niets.

De nadruk moet dan echt op ”beter” liggen en daar heeft Juke een goede propositie voor in handen. Uitgaande van 3,3 miljoen luisteraars bij Spotify, Talpa heeft er dubbel zoveel. Kijkend naar de video on-demand markt gebeurt er hetzelfde in Nederland. Videoland van RTL dat met onderscheidende content de strijd aangaat met Netflix en Amazone. Of dat succesvol is lees je straks.

Streaming markt Nederland

Eerste ervaringen met Juke

Na het downloaden van de IOS app krijg ik bij de onboarding 2 opties, inloggen of inloggen via Facebook. Ik mis hier de mogelijkheid om een account te registeren -dit moet namelijk via de website- en gelijk voor volledig gebruik te gaan. Ik kies voor inloggen via Facebook en heb recht op 30 seconden versies van de nummers in de app.

Een eigen inlog aanmaken kan alleen via de website. Omdat ik via de app al ingelogd was via Facebook doe ik dat online ook. Ik krijg direct een melding voor de gratis proefperiode van een maand, dit doe ik uiteraard om een goede ervaring te krijgen.

De eerste 30 dagen zijn gratis, na deze maand kost dit abonnement 9,99. Na de betalingsgegevens ingevoerd te hebben krijg ik de melding, ‘inschrijving gelukt’, deze tekst en respons na een nieuw proeflid binnengehaald te hebben kan sexier.

Als Apple gebruiker krijg ik online in mijn Google chrome browser gelijk de melding dat mijn flashplayer niet up to date is. Hallo 2011, jammer dat hier geen gebruik gemaakt wordt van de huidige web-standaard html 5.

Juke Flash

Ik schakel snel over naar de app, omdat dit de plek is waar ik normaliter ook Spotify gebruik. Het homescherm toont als eerste een aantal nieuwe releases van populaire artiesten Calvin Harris, Imagine Dragons, U2, Armin van Buuren, John Mayer en Jay Z.

Het nieuwe album van de laatst genoemde artiest 4:44 staat overigens niet op Spotify en dat is een leuk voordeel. Al ben ik geen Jay-Z fan, ik heb het album inmiddels wel 2 keer beluisterd. Het valt mij daarnaast op dat ik ook sneller een van de themazenders beluister als ik geen zin heb in een album of playlist. 538 Dance Radio valt in de smaak.

Er is voor iedere wat wils, er zijn 23 radiozenders te beluisteren, zoals de hoofdzenders van Talpa Radio – 538, Radio 10, Veronica, Sky Radio – en diverse themakanalen. Bij het kopje muziekredactie zijn Edwin Evers, Armin van Buuren, Coen en Sander, Dennis Ruyer, Jeroen Nieuwenhuize en Menno de Boer je curatoren van verschillende playlisten. Hier vind je Jeroens Klusbeukers, Coen en Sanders Eendagsvlieg top zoveel en Edwin Evers Staat op classics lijst met o.a. Prince en Michael Jackson. Lekker! Ik mis, populair onder jongeren, het programma de Avondploeg.

Ook leuk, onder het profiel van Edwin zijn de Lieve Marianne bijdragen van Peter Heerschop te beluisteren, dit is de enige plek waar ik radio-content kan terugvinden. Daarnaast zijn de labels Armada, Spinnin Records, Topsify en Digster vertegenwoordigd en te volgen als Juke-redacteur, wat een vreemde naam is voor een extern merk.

Juke screens

Spotify is heel goed in algoritmes en weet mij perfecte playlisten aan te bieden. Of dit bij Juke gaat komen weet ik niet, maar dit zal ongetwijfeld gebeuren. Het viel mij namelijk op dat het hele weekend, ongeacht het tijdstip, ik de playlist ”hup je bed uit” kreeg te zien. Dat was ik op veel momenten al heel lang ;-). De navigatie van de app werkt goed en is intuïtief. Daarnaast oogt het design vertrouwd vanwege het kleurgebruik wat ik ken van Spotify.

De meeste functies die je van een muziekdienst mag verwachten zijn geïntegreerd in Juke. Vooruitspoelen, nummers in wachtrij plaatsen, markeren van favorieten, playlisten maken en de geluidskwaliteit zelf instellen. Ik kies voor 320 kbps vergelijkbaar met Spotify. Wat Ik nog niet goed kan vinden is hoe ik een playlist of album kan opslaan voor offline gebruik.

Het muziekaanbod is groot met 40 miljoen nummers! Mijn favorieten artiesten als Mutemath, Needtobreathe, Louis Armstrong en Beatles zijn er allemaal te vinden. Het aanbod van playlisten is voor nu voldoende. Ga je Juke intensiever gebruiken dan is het aanbod specifieke playlisten beperkt en kan je daarop uitgeluisterd raken. Het valt mij na 2 dagen op hoe verwend ik ben met Spotify’s Release Radar, Discoverd Weekly en Je Daily Mix playlisten. Allen op basis van algoritmes samengesteld.

Ik zag in mijn laatste Spotify.Me overzicht dat ik 990 minuten muziek heb geluisterd sinds 14 juli. Als liefhebber van radio viel het mij op dat ik binnen Juke geregeld even switchte naar een van de themakanalen. Dat is een compliment en ongetwijfeld een van de gedachten geweest. Ondertussen kwam ik namelijk via themakanaal 538 Dance Radio in aanraking met reclame. Vanuit de business gezien en kijkend naar de toekomst is dit interessant. Je betaalt 9,90 en zou verwachten bij radio geen reclames te krijgen, zoals het geval is bij Beats 1 van Apple.  FYI: dit waren geen pre-rolls of banners etc. Dat betekent dat betalende Juke gebruikers die radio luisteren via de app veel opleveren.

Voor het portfolio van OMS, de partij die reclames verkoopt voor o.a. Talpa Radio is dit hele interessante informatie om te weten wie er op welke playlisten zijn geabonneerd en naar welke type (thema) zenders er geluisterd wordt. Het zal niet lang meer duren voordat OMS hier programmatic audio buying op loslaat. Deze nieuwe techniek laat op basis van profielen adverteerders digitaal inkopen en geeft de luisteraar de meest relevante reclame op basis van zijn digitale profiel. Denk aan voorkeuren als locatie, leeftijd en typen muziek die je via Juke hebt geconsumeerd. Meer weten over over digitaal inkopen van reclames? Luister hier naar de podcast over de toekomst van radioreclame.

Toekomst van radio

De toekomst van radio is een mix van on-demand en live. Talpa brengt als eerste partij in Nederland deze behoeftes goed bij elkaar en speelt hier met Juke slim op in.

TOEKOMST VAN RADIO

USP

De ambities van Talpa en Mediamarkt zijn groot, binnen 2 jaar naar 1 miljoen gebruikers. Om dit doel te halen moeten er flinke marketing campagnes opgezet worden. Ondanks dat ik tevreden ben over de app is er voor mij (nog) geen reden om over te stappen.

Simpelweg de enorme lading (offline) playlisten,merken en muzikanten die ik volg via Spotify en weer opnieuw zou moeten inrichten, ik moet er niet aan denken. Daarnaast volg ik de Dance Department, Armada en Spinnin Records playlisten al in Spotify. Er is voor mij nog geen usp die een reden geeft om over te stappen.

Om de gemiddelde gebruiker voor 9,99 over te halen is er meer nodig. Ik denk zelf dat er marktkansen liggen bij verkoop van electronica producten in Mediamarkt winkels. Juke als cadeau bij je nieuwe smartphone bijvoorbeeld. Ik verwacht zelf dat jonge tieners die opgroeien met Youtube en bijvoorbeeld al abonnee zijn van de snel groeiende 538 Youtube community potentiële klanten kunnen zijn. Dit is een groep die nog geen Spotify heeft, maar bijvoorbeeld wel net een smartphone heeft aangeschaft of dit nog gaat doen.

Als ze via de verschillende touchpoints in aanraking komen met Juke zal meespelen dat ze vertrouwd zijn met enkele gezichten, namelijke de DJ’s van 538. De stap zal eerder gemaakt worden dan naar het anonieme Spotify. Spotify is een geweldig product, maar als gebruiker heb ik totaal geen beleving bij het merk. Dit is een voordeel van Juke dat ze goed kunnen uitbuiten om nieuwe gebruikers binnen te halen.

Redenen om wel over te stappen?

  • Als er meer on-demand content beschikbaar komt, denk aan eerder uitgezonden radio content
  • Extra interviews die exclusief in de app te zien of horen zijn
  • Specifieke op maat gemaakte podcasts
  • Edwin Evers die op vrijdagavond alleen via de app, live vanuit zijn thuisstudio danceclassics draait
  • Met voorrang en korting tickets kopen voor 538 events
  • Volgen van specifieke programma’s en dj’s en deze content in een eigen playlist gepresenteerd krijgen

Met exclusieve content kan Juke zich beter onderscheiden, hier liggen kansen ten opzichte van Spotify en Apple. Terugkomend op de video on-demand markt in Nederland heeft Netflix 2 miljoen betalende gebruikers (bron). Videoland van RTL in 2013 gestart heeft 200.000 abonnees. Of dit een goed verdienmodel is voor RTL weet ik niet. Het geeft aan dat de markt waar Juke zich begeeft er een is van de lange adem. Spotify is in Nederland namelijk al 7 jaar actief!

Het zal een kwestie van tijd zijn voordat Amazone prime met een groot video en muziek aanbod zich ook meldt op de Nederlandse markt. Juke heeft dan het voordeel dat ze bekende radio personalitys in huis hebben. Maar wat als Spotify en Amazone een bekende radio dj exclusief aankopen? Er gaan interessante tijden aankomen 🙂

Samenvattend staat de eerste versie van Juke als een huis. Op het gebied van aanbod en exclusiviteit is er nog heel wat nodig om Juke naar 1 miljoen gebruikers te brengen. Of dit gaat lukken gaan we meemaken. Met extra exclusiviteit in het aanbod gaat het Juke zeker lukken als moodmaker luisteraars door de dag heen te helpen. Talpa zal de slogan ‘The Home Of Music Entertainment’ op deze manier volledig waarmaken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *