Analyse over de Audiorevolutie 2018

Op twitter gebruik ik regelmatig de hashtag #audiorevolutie. Ik ben er namelijk van overtuigd dat we midden in deze revolutie zitten. Al staan we slechts aan het begin. Over 5 jaar is on-demand audio net zo ingeburgerd geraakt als een Netflix serie of Youtube video consumeren. Dit artikel verscheen eerder in De Radio Podcast nieuwsbrief.

Onlangs vonden in Kopenhagen de Podcast Days Europe plaats. Een spinoff van het event Radiodays Europe, waar een flinke Nederlandse delegatie aanwezig was. Omdat de ontwikkelingen zich snel opvolgen, heb ik mijn best gedaan een overzicht te maken van de belangrijkste momenten die de #audiorevolutie de eerste helft van 2018 kenmerken.

Lezers worden luisteraars

11 januari 2018: ”Het is de grootste stap sinds onze oprichting, en de meest gevraagde functie van onze gebruikers”. Blendle lanceert Blendle Audio en speelt slim in op een nieuwe manier om nieuws bij millenials onder de aandacht te brengen.

Uitgever Slate meldde begin 2018 dat audio 25 percent van de omzet bedraagt. Van de focus op video maakte het magazine een pivot naar tekst en audio. ”We’re betting big on text and podcasting this year, supported by new hires, ad strategy and site design”, aldus Slate.

Trend: dagelijkse podcasts

Overgewaaid vanuit Amerika startte NU.nl in Oktober 2017 in Nederland met de eerste dagelijkse podcast. In februari van dit jaar meldde NU.nl dat het in de afgelopen 5 maanden 1 miljoen beluisteringen heeft gehad. BNR begon in januari jl. met Newsroom, dat maandelijks tussen de 20.000 en 25.000 keer beluisterd wordt. NPO Radio 1 startte in februari jl. met De Dag. Een samenwerking van vrijwel alle omroepen. En kon over april op 40.000 luisteraars rekenen. Mooie cijfers. Ik ben benieuwd of dit luisteraars zijn die normaal minder lineaire radio luisteren.

Kijkend naar Amerika is de strijd op drivetime goed losgebarsten. Met name in de ochtend groeit het aantal podcasts met de maand. Uitgevers stappen volledig in op de nieuwe vertelvorm om via audio in contact te komen met nieuwe doelgroepen. Aangevoerd door The Daily van de New York Times, met 1 miljoen beluisteringen per dag, volgden Outline World Dispatch, NPR Up First, Buzzfeed, BBC Global News Podcast, Pulse of the Planet en The VICE Guide to Right Now. In de middag startte Today Explained van Vox.

Podcasts will show up in Google Search as a “first-class citizen”

Duidelijke woorden van Google, waarin de ambitie voor de komende jaren duidelijk is. “‘Our team’s mission is to help double the amount of podcast listening in the world over the next couple years’, vertelde Google Podcasts Product Manager Zack Reneau-Wedeen. Dit doet Google door:

  • In de zoekresultaten audio op te nemen die direct afspeelbaar is.
  • Makkelijk switchten tussen verschillende devices.
  • Shortcuts naar je homescreen en er is onlangs een app gelanceerd
  • Android is daarbij de plek waar de groei zal plaatsvinden.

Spotify vs Apple – wie gaat de Netflix van audio worden?

Spotify heeft grootse plannen en misschien wel de beste kaarten op zak om de Netflix van audio te worden. Tegelijkertijd is Spotify op content gebied een nieuwe concurrent van radio. Want de streaminggigant zet meer in op samenwerkingen en exclusieve content die te monetizen zijn.

Ook op het gebied van programmatic gaat Spotify stappen maken. Wat is het plan? Er worden exclusieve samenwerkingen aangegaan voor content in de spotlight sectie. Zo is alle content van NPR sinds een maand beschikbaar. Maar om echt nieuwe mensen over te halen, kocht Spotify voor 1 miljoen dollar de show van comedienne Amy Schummer aan. Bijkomend voordeel is dat Spotify de rechten bezit van de aangekochte content en niet, zoals bij muziek, driekwart aan derden moet afdragen.

Ontdekken van content grootste uitdaging

Op de Podcast Days in Kopenhagen kwam de grootste uitdaging van de industrie meerdere keren aan bod, namelijk: er is heel veel waardevolle content, er zal nog heel veel bijkomen, maar hoe weet het publiek waar je moet zijn? En ook analytics laat nog te wensen over.

Ben Chapman, Head of Digital BBC radio, verwoordde het tijdens Radiodays als volgt: “On-demand is changing expectations…allowing listeners to discover content they are interested in…we need to get better at discovery”.

Joel Ronez, Co-Founder at Binge Audio in France: “Driving discovery is vital for ensuring podcast audience growth. If you want to grow your business then you must strategize and see all your podcasts as one network. They are not islands”.

Der Spiegel: “Some of the challenges, they have seen is getting reliable analytics, monetization and how to improve content discovery. This is why the whole Podcast industry should work together to improve in these areas”.

Spotify, Google en Apple azen allemaal op de grootste hap uit de taart. Los van de grote drie, zijn er heel veel podcast apps waar leveranciers van content geen enkele invloed op hebben. NPR, WNYC Studios, WBEZ Chicago, and This American Life hebben de krachten gebundeld en namen gezamenlijk de app Pocket Casts over. Met als doel: ”To improve podcasts discovery experience for listeners and to connect producers with new audiences” . De nieuwe CEO van Pocket cast komt bij iHeartRadio vandaan, in de persoon van Owen Grover.

Wat leveren podcasts op?

”Podcast listeners really are the holly grail. Advertisers ”hoped they’d be”, kopte Wired. Marketeers omarmen de podcast steeds meer als nieuwe uiting bij campagnes en dat geeft aan dat on-demand audio aan populariteit wint.

Begin juni jl. presenteerde Interactive Advertising Bureau haar jaarlijkse Podcast Ad Revenue Study. Het rapport geeft een goed beeld over 2017, waar een omzet van $313 miljoen dollar werd behaald. Dit is flink hoger dan de geraamde $220 miljoen dollar. Ook de verwachting naar 2020 is fors. Er wordt een groei verwacht van 110%.

Dan kijkend naar Nederland. In april van dit jaar vertelde hoofdredacteur van BNR, Sjors Fröhlich, aan De Radio Podcast dat BNR in 2017 goed geld heeft verdiend aan podcasts. ”Het is een buitengewoon winstgevende tak en in 2018 zal dit toenemen. Gemiddeld heeft BNR 550.000 podcast luisteraars per maand”, aldus Sjors.

Ook Dag en Nacht Media timmert flink aan de weg. De beide oprichters zijn inmiddels fulltime in dienst.

Afgezet tegen budgetten die uitgegeven worden aan radio, tv en internet zijn de podcast-uitgaven nog marginaal. Dat er iets staat te gebeuren is zeker. De #audiorevolutie is nog maar net op gang gekomen.

Hoeveel podcast luisteraars in Nederland?

Kijkend naar mijn eigen cijfers van De Radio Podcast, had ik over heel 2017 7200 beluisteringen. Op de helft van 2018 is ditzelfde aantal al gehaald.

Uit de Reuters Institute Digital News Survey 2018 in samenwerking met Commissariaat van de Media blijkt dat 18 procent van de 2010 respondenten de afgelopen maand naar Podcasts heeft geluisterd. Nederland is met 18 procent het laagste van alle onderzochte landen, nog achter België (20 procent) en het Verenigd Koninkrijk (ook 18 procent). Gemiddeld is het aandeel 34 procent. Voor de #audiorevolutie die nog geen twee jaar in Nederland bezig is een mooie score.

Tot slot is het nog interessant om de Smart Speaker ontwikkelingen niet te vergeten. In de vorige nieuwsbrief schreef ik hier een uitgebreid artikel over.

Awards

Wie maakt volgens jou de beste podcasts? Welke nieuwkomers moet je gaten houden? Dat wordt bekendgemaakt op 21 september tijdens de eerste Dutch Podcast Awards. Het eerste grote evenement om het fenomeen podcast luister bij te zetten. Georganiseerd door BNR. Ook online radiostations en podcasts vallen in de prijzen bij de Online Radio Awards. Stemmen, ook op De Radio Podcast 😉 kan hier. Dankjewel!

Inspiratie nodig? Hier nog een lijst met 50 internationale podcast tips.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *