Apple podcast analytics; nice to know

In de podcast wereld is op 15 december een nieuwe stap gezet, door de komst van analytics. De in juni door Apple aangekondigde functie werd met blijdschap ontvangen door makers. Een goed signaal dat Apple meer van plan is met podcasts. Het is namelijk de grootste aggregator van podcasts. Los van het aantal plays en downloads kan je er nu ook per aflevering achterkomen of luisteraars echt zo trouw en betrokken zijn. In deze blog sta ik stil bij onderstaande vragen.

  • 1. Wat kan je met de analytics van Apple?
  • 2. Is het goed voor de podcast markt?
  • 3. Zijn podcast luisteraars zo trouw en betrokken als gedacht?

Goed om te weten. De statistieken in Apple’s app worden alleen gegenereerd door het gebruik van Apple Podcast app op IOS11 en iTunes versie 12.7. De data afkomstig van Android apps, webplayers en andere populaire apps als Overcast worden niet gemeten. Dit wordt bepaald door de partij waar je files zijn gehost.

1. Wat kan je met de analytics van Apple?

In de beta versie van de analytics kan je het aantal devices, totale luisterduur en tijd per device dat er geluisterd wordt zien. Bij trends kan je kiezen tussen het aantal devices en totale tijd dat er geluisterd is per land, aflevering en aantal nieuwe subscribers. Het mooiste van de analytics is dat je per aflevering gedetailleerd kan zien hoe het verloop van luisteraars is (zie punt 3). Ook kan je het percentage zien dat geabonneerd is. Zelf host ik fysiek de files via Soundcloud, dit kan niet via Apple. Goed om te weten is dat er heel veel manieren zijn om te luisteren naar podcasts. In het geval van De Radio Podcast komt 50% van de luisteraars via Apple.

2. Is het goed voor de podcast markt?

Ja: Persoonlijk vindt ik het een goed teken dat Apple de markt serieus neemt en voor makers met cijfers komt. Het is een extra inzicht als maker om te weten waar traffic vandaan komt, hoeveel abonnee’s je erbij krijgt en wat de drop off rate per aflevering is. Dit is waardevolle informatie. Een adverteerder zal hier blij mee zijn. Je kan zien wat mensen tijdens de reclames doen. Het kan echter ook ontnuchterend werken en als een koude douche ervaren worden op het moment dat de aantallen tegenvallen. Maar aantallen zeggen niet altijd wat, het gaat om de betrokkenheid van podcast luisteraars. Die zijn 10x zoveel waard als je het mij vraagt ten opzichte van een gemiddelde website bezoeker of radioluisteraar. Zie punt 3.

Nee: ik geloof in vrije format van podcasten. Als je inhoudelijk teveel waarde gaat hechten aan drop off rates per uitzending kan je als maker in een benarde positie raken. Ten eerste omdat maar een deel via Apple luistert. Je kan gaan twijfelen aan je format, terwijl je niet eens weet waarom mensen afhaakten. Misschien overschreed het de gemiddelde 25 minuten reistijd en vergat je de volgende dag weer verder te gaan met luisteren. Ik zie het echt als nice to know informatie. Blijf geloven in je format en met passie doen waarom je bent gestart met een podcast, dat is de kracht.

3. Zijn podcast luisteraars zo trouw en betrokken als gedacht?

Eigen cijfers en cijfers van andere makers bevestigen dit. Zelfs bij podcasts met reclames blijven luisteraars zeer trouw. En daar zit de kracht van podcasts. Als er eenmaal gekozen is voor een podcast zijn luisteraars zeer betrokken en trouw. Zo luistert het grootste gedeelte de podcast helemaal af. Iets waar menig televisie of radiomaker jaloers op kan zijn, lijkt me. Desondanks ‘nice to know informatie’. Leve de creativiteit en het vrije format van podcasting.