3 redenen waarom ‘’The Daily’’ podcast van de New York Times zo goed is

En waarom dit serieuze concurrentie is voor nieuwsradio.

  1. Expertise en duiding van het nieuws
  2. Beeldspraak en goed gebruik van audio
  3. Persoonlijk door host en sms service

In het audio domein zijn interessante ontwikkelingen gaande. Wekelijks ontstaan er tal van nieuwe podcasts. Ook kranten begeven zich in het audio domein. Zo kon je rond de Amerikaanse verkiezingen genieten van de presidential podcast, een samenwerking tussen NRC en VPRO. Een goede ontwikkeling als je het mij vraagt. Audio is een prachtige vorm om verhalen te vertellen en duiding te geven. Context in deze turbulente en adhoc nieuwstroom is belangrijker dan ooit.

De New York Times investeert flink in podcasts. Begin 2016 starte het een speciale podcast divisie. Uit het onlangs verschenen visie document van de uitgever is podcasting, naast digitale abonnementen en nieuwsbrieven, de troef om in verbinding te blijven met lezers. 1 februari lanceerde de New York Times een nieuwe podcast ”The Daily’’ geheten. Gepresenteerd door gerenomeerd journalist Michael Barbaro, die kan putten uit een groot netwerk van journalisten door het hele land.

Ik heb naar de eerste twee podcasts geluisterd en vertel je hieronder waarom ik de ‘’The Daily’’ podcast van de New York Times zo goed vind? Na een korte intro en tease naar de onderwerpen, ging het in de eerste podcast over de nominatie van Neil Gorsuch als rechter bij het Amerikaanse Hooggerechtshof, hier maakt host Michael mooi gebruik van beeldspraak.

Het is dinsdagavond 20:00 uur, in de east room van het Witte Huis. Je hebt deze kamer eerder gezien. Er ligt een rode loper die leidt naar een leeg podium met daarop het presidentiële logo. Republikeinen zitten aan beide zijden van de zaal. Democraten zijn geweigerd. De media wacht. De klokt tikte naar 2 minuten over 8 en president Trump loopt het podium op.

Audio quote volgt, prachtig. De podcast die gemiddeld 20 minuten duurt heeft een lekker ritme en geeft goede achtergronden bij het nieuws. Maakt goed gebruikt van audiofragmenten en sound effects om de onderwerpen te introduceren. Daarnaast is het geheel goed gemonteerd, de van te voren opgenomen gesprekken zijn zo geknipt dat host Michael ze op een natuurlijke manier aan elkaar praat en de podcast to the point blijft. De reclame tussendoor van sponsor BWM voelt wat ongemakkelijk en is er letterlijk tussendoor gemonteerd. Andere podcasts die ik luister bespreken de sponsor vaak aan het begin, dat is net zo ongemakkelijk en gekunsteld. De reclame in The Daily is eigenlijk prima te doen, kort maar krachtig. De schoorsteen moet ook roken.

De host Michael is heel respectvol, rustig, heeft een goede stem, stelt steeds de juiste vragen en wordt aan het einde persoonlijk. Wanneer zorgde het nieuws voor een kruispunt in je leven? En refereerde naar een eigen herinnering, de inval van de Amerikanen in Irak. Hij roept vervolgens op om herinneringen door te bellen en in te spreken op de voicemail. In de tweede podcast hoor ik de input hiervan niet terugkomen. Wel refereert Michael aan het einde naar de onderwerpen van de dag ervoor.

Concurrent voor nieuwsradio

Naast de podcast gaat de krant een stap verder. Want door de dag heen brengt Michael je op de hoogte via SMS. Je kan je abonneren op korte analyses en context over het nieuws. Wat de New York Times heel goed doet is investeren in de relatie met hun publiek. Door niet alleen te zenden maar ook service te geven door de dag heen. Het is niet alleen een krant, maar een multimediale uitgever. Host Michael is je curator van het nieuws en geeft, middels sms contact, door de dag heen relevante informatie. Hierdoor kan een band opgebouwd worden tussen luisteraar en presentator. Ik ben er van overtuigd dat dit een serieuze concurrent is voor nieuwsradio in de ochtend en de podcasts zullen langzaam terrein winnen in de audio luistertijd taart.

The Daily Podcast

Tot slot een scenario van een forens uit Amerika, die de dag start, net zoals velen, met het lezen van appjes, mail, nieuws en social-media feeds. Onderweg naar school en/of werk, luisterend naar de The Daily podcast. Vervolgens Spotify of Pandora voor muziek. Waarom zou je nog radio luisteren? De talk of the town is al voor je samengevat.De podcasts zijn eigenlijk longreads vertaald naar audio. Daarbij de kans dat je op de radio in een gesprek valt wat je niet interesseert is aanwezig. Je kan natuurlijk zappen, maar je bent dan weg bij de bron.

De podcast spoel je makkelijk door en je blijft bij het merk The New York Times. Alleen voor breaking nieuws heeft nieuwsradio dan nog een streepje voor. Ik doe hier nieuwsradio mee te kort, dat realiseer ik me. Maar het is wel een mooie case om van te leren en die voor ieder radiostation van toepassing kan zijn. Hoe mooi zou het zijn als de hosts van BNR en NPO Radio 1 in de ochtend, na afloop van de show, een e-mail sturen met highlights. Of een sms of whatsapp met een follow-up over nieuwe ontwikkelingen die je in de ochtend hebt gehoord. Persoonlijk, gecureerd en relevant.

Dat de Podcast in Nederland al twee dagen lijstaanvoerder is in Itunes is geen verassing. Dit is heel goed. Wat vind jij van de nieuwe podcast? En Is het een serieuze concurrent voor nieuwsradio in Amerika?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *